Amikor az előző bejegyzésemhez készítettem a gömböket nagyon megfogott a vörös-fehér kombináció. Elhatároztam ma a színekről írok, hiszen a végeredmény nemcsak a választott fonal minőségétől, összetételétől, hanem az általunk használt színektől és azok arányától is függ.
|
A tizenkét tagú színkör |
A színeket sosem önmagukban vizsgáljuk, hanem mindig egymáshoz való viszonyukban, mert erősíthetik, vagy gyengíthetik egymás hatását.
Ha két színhatás között szembeszökő különbségek állapíthatóak meg, kontrasztról beszélünk. Hét kontraszthatást különböztetünk meg:
A
magában való kontraszt a legegyszerűbb. Előállításához legalább három, egymástól határozottan elütő színre van szükség, amelyeket tisztán (tehát nem fehérrel derített, vagy feketével tört árnyalatukban) használunk. Így a színek hatása mindig tarka, harsogó, erőteljes és határozott. Az ősi erőt sugárzó, színekben tobzódó életet fejezi ki.
|
Magában való kontraszt |
Fény-árnyék kontraszt (tónuskontraszt): a fény-árnyék kifejezésének legerőteljesebb eszköze a fehér és a fekete. Minden tekintetben ellentétes hatásúak, köztük terül el a szürke tónusok és a színek birodalma. Tónussorok tiszta színekből is előállíthatók feketével, illetve fehérrel keverve.
|
Tónuskontrasztok | |
A
hideg - meleg kontraszt két pólusa a vörösesnarancs és a kékeszöld. A meleg színek tartománya a sárgától a vörösesibolyáig, a hideg színeké a ibolyától a sárgáig tart.
Komplementer (kiegészítő) kontrasztról beszélünk, ha két festékszín keverékéből szürkésfekete, vagy két színes fény keverékéből fehér fény jön létre. A két komplementer ellentétes, de kölcsönösen követelik egymás létét, egymás mellett a legnagyobb világítóerőre kapnak. A színkörben hat pár komplementerszín olvasható le, ezek egymással szemben állnak.
|
Komplementerkontraszt |
Szimultán kontraszt, amikor szemünk egy adott szín láttán megköveteli annak komplementerét. Az így létrehozott szín válójában nincs jelen, színérzetként jelentkezik a szemünkben, agyunkban.
|
Szimultán kontraszt |
Minőségi kontrasztnak a telített, ragyogó színek és a tompa, tört színek közötti ellentétet nevezzük.
A
mennyiségi kontraszt két vagy több színfolt méretviszonyaira vonatkozik. Egy szín hatóerejét a világítóerő (fényérték) és a folt nagysága határozza meg. A színek fényértékét Goethe állította egymással összefüggésbe. Harmónikus aránypárok: Vörös-zöld: 50-50%, Narancs-kék: 25-75%, Sárga-ibolya:10-90%.
Az illusztrációként használt színkörben háromszögeket, négyszögeket látunk: ezen síkidomok csúcsain található színek egymással harmonizálnak (hármashangzatok, négyeshangzatok). Ha ezeket a síkidomokat képzeletben elforgatjuk, mindegyik színnek megtaláljuk a "társait".
A témában alapmű: Johannes Itten: A színek művészete; Corvina Kiadó, 1978
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése